vrijdag 24 oktober 2008

Geheugen van Nederland in de Aquabrowser

Bij de aanschaf van de Aquabrowser in Limburg is ook de zogenaamde "spider-module" gekocht. Hiermee is het mogelijk om geselecteerde sites te spideren en zodoende ook te ontsluiten via de zoekmachine. In ons geval was deze met name bedoeld voor de Cultclick-site van het Limburgs Museum, maar omdat we hem toch hadden zijn er nog een aantal sites aan de spider gevoerd. Het geheugen van nederland was er zo één, maar deze site is zodanig gegroeid dat deze niet meer op een goede manier door de Aquabrowser verwerkt kon worden.
Uitzetten is dan een optie, maar omdat deze bron mij voor andere Aquabrowsers ook interessant lijkt, heb ik op het Aquabrowserforum voorgesteld om deze aan de landelijke bronnen toe te voegen. Volgens het principe van de Aquabrowser kan vervolgens elke lokale installatie ervoor kiezen om deze bron dan op te nemen. De VOB gaat, mede naar aanleiding van de steun op het forum denk ik, op het verzoek in en hiermee is binnen relatief korte tijd een probleem in Limburg opgelost en meerwaarde voor andere bibliotheken in Nederland gecreëerd. Af en toe werken de dingen in de branche erg goed! Om met Hannibal te spreken: "I love it when a plan comes together".

2 opmerkingen:

  1. Prima actie. Dit is echt een aanwinst.
    Ik kende die toepassing van spideren niet, maar het lijkt me interessant om zoiets te gebruiken ten behoeve van de digitale etalages die in de planning staan. Via de Aquabrowser kan geselecteerde info over een onderwerp dan worden opgenomen in een etalage.
    Overigens wist ik ook niet dat Hannibal Engels sprak, maar je bent nooit te oud om te leren ;)
    Jos Erdkamp

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sefke,
    ken uw klassieken: Hannibal van de A-team spreekt misschien geen engels, maar in amerika gaat het er toch echt voor door!

    BeantwoordenVerwijderen