dinsdag 4 november 2008

Gamen en bibliotheken

De beleidsambtenaar voor bibliotheken kwam vorige week helemaal opgetogen terug uit het Centre Ceramique waar ze haar middagpauze had doorgebracht: een goed idee voor het Glaspaleis was geboren. In plaats van de "dooie" entree zou de begane grond een playground moeten worden. De manier om het Glaspaleis te laten bruisen én een hele andere doelgroep binnen te halen.
Ik probeer me zelf nog altijd een voorstelling te maken van de relatie tussen gamen en bibliotheek. De Shanachies van DOK hebben hier in den vreemde onderzoek naar gedaan en zijn overtuigd van de noodzaak van gamen in de bibliotheek. De Game
die ze zelf samen met de TU Delft hebben ontwikkeld wil bij mij nog niet draaien - als dit wel lukt zal ik hier nog eens op terugkomen.
Tijdens de workshop Gamen in de bibliotheek in Vught bleek ook de bibliotheek in de Meierij goede ervaringen te hebben opgedaan met Wii's in de bibliotheken. Het brengt mogelijk wat nieuwe problemen met zich mee (nieuwe doelgroep nietwaar), maar ook extra leden in een groep die we verder aan het kwijtraken zijn.
Een andere club, the game syndicate heeft speicaal voor bibliotheken een koffer ontwikkeld met een aantal Gamesapparaten, groot beeldscherm die simpel opgesteld, gebruikt en verplaatst kan worden. Compleet met onderhoud en desgewenst wisselcollecties met games. Een prima hulpmiddel om snel aan de slag te kunnen en na vanmiddag geloof ik inderdaad dat games voor de bibliotheken een toegevoegde waarde hebben. Eén randvoorwaarde: het personeel moet er zelf ook mee om kunnen gaan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten