donderdag 18 juni 2009

"Mijn" Bibliotheek, sterk merk!


Voorafgaand aan de ALV van de VOB werd het nieuwe beeldmerk voor de bibliotheken gepresenteerd. Een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van de branche. Een aantal bibliotheken waren hier dan ook heel blij mee. Voor een aantal anderen geldt dat minder en dat is heel begrijpelijk als je net voor kapitalen hebt geïnvesteerd in een nieuw logo met alle bijbehorende zaken.
Het merk zal digitaal minder duidelijk zichtbaar zijn omdat gestreefd wordt naar het aanbieden van allerlei diensten in de vorm van widgets/gadgets/apps (zelfde gedachte voor telkens een ander gebruiksplatform) die gebruikers in hun eigen favoriete omgevingen, zoals Hyves of iGoogle kunnen plaatsen. Dit in plaats van het maken van een mooi opgetuigde portal waar de gebruikers allemaal naartoe moeten komen. Ook hiervan werden de eerste proeven getoond. De twee ontwikkelde widgets mogen al door bibliotheken in hun eigen omgeving worden ingezet en maken het mogelijk om locaties en evenementen te tonen.

Op zowel beeldmerk als widgets is vast het nodige aan te merken, maar dat is even niet nuttig. Ook in de zaal was het belangrijkste geluid: "eindelijk zien we iets concreets. Laten we nu zorgen het tempo erin te krijgen."

3 opmerkingen: