vrijdag 11 september 2009

Wie verzint een goede naam voor de nieuwe Al@din


Even voorstellen: de nieuwe informatiedienst van de bibliotheek. Een Digitale webassistent die in vele gedaantes op talloze websites opduikt en altijd zorgt voor relevante, betrouwbare, kwalitatieve informatie. Deze dienst is natuurlijk 24/7 beschikbaar en kent een aantal kanalen om de informatie te verstrekken en ook een aantal kanalen om aan de informatie te komen.
Omdat Al@din bij veel mensen een wat besmette naam is geworden en ook veel beperkter is als dienst, zoek ik hiervoor een nieuwe, pakkende naam. Liefst een naam die ook duidelijk maakt dat de Bibliotheken erachter zitten. Suggesties zijn heel welkom.

Of deze dienst er ook gaat komen is nog even de vraag. Als het aan Vlissingen, Probiblio en Bibliotheekhuis ligt wel. Een projectvoorstel is in de maak waar de pilots die deze organisaties de afgelopen periode hebben uitgevoerd worden samengevoegd tot 1 nieuwe dienst waar Aladin prima in op kan gaan.
Meer informatie over de pilot bij Probiblio is te vinden via de website. Over de proef in Limburg schreef ik al enkele malen op dit blog (zoek even op aladin).

2 opmerkingen:

  1. Ik vind het wel opmerkelijk dat er wordt gekozen voor de herkenbaarheid van de bibliotheek in dezen. Zou ik zelf juist niet doen denk ik. Uit de cijfers van aladin bleek dat de meeste mensen inmiddels wel wisten dat je met vragen bij de bibliotheek terecht kan. Dat was denk ik niet het probleem van Al@din...

    "Je weet toch" is er wel een voor deze tijd (en voor een jonge doelgroep)

    Ben wel benieuwd naar het samenwerkingsverband ook eigenlijk :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Persoonlijk vind ik de herkenbaarheid van de bibliotheek niet zo belangrijk, maar één van de kritiekpunten op de huidige al@din, zo heb ik begrepen, is dat niemand het met de bibliotheek associeert. Jij hebt hier blijkbaar andere gegevens over. Belangrijk is dat de bibliotheek als betrouwbaar leverancier van kwalitatief goede en relevante informatie wil afficheren en dat moet ook gelden voor de informatiedienst. Als aan Al@din kleeft dat dit niet het geval is lijkt een nieuwe naam mij op zijn plaats. Anders niets aan doen.
    Probiblio heeft nu gekozen voor het mij niets zeggende IBI voor haar antwoord.bibliotheek.nl. Leuk is dat het ook van achter naar voren kan, maar er zal wel een andere betekenis aan zitten.

    Het samenwerkingsverband is tot stand gekomen omdat zowel Bibliotheekhuis als Vlissingen als Probiblio dit voorjaar succesvolle pilots hebben gedaan die goed op elkaar kunnen aansluiten en ervoor kunnen zorgen dat Al@din op een hoger plan wordt getild. We hadden dit willen overdragen aan de VOB, maar daar is op dit moment niets aan over te dragen en daarom hebben we ervoor gekozen om gezamenlijk te proberen dit vorm te geven.

    BeantwoordenVerwijderen